Сьогодні найкоротший День року, а після нього — на Землю опуститься найдовша Ніч
Сонце помре – і народиться знову, життєдайне та непереможне, почнеться новий оберт Кола Сварожого
Слава Коляді! веселих всім свят! КОЛЯДА
Бог зимового Сонця, який повертає Коло
Свароже до Весни. Густинський літопис - мабуть єдине писемне джерело,
що вказує на Коляду як на Бога. Слово коляда багатозначне: Святий
Вечір, обряд славлення на Різдво, сама пісня, винагорода за
колядування, різдвяний подарунок. Сучасне мовознавство, пов'язує
значення слова коляда з коло, колокол, а також латинським calendae
(календар, різдвяні канікули) та ін. Але в народному уявленні існує
також Богиня Коляда - не тільки як уособлення свята, але як
Богиня-Мати, що народжує сина Божича-Коляду.
Імена, пов'язані з періодом Коляди та значенням Кола: КОЛА, КОЛО -
можливо, від коло - сонце, а також небо (подібне до грецького polos -
вісь, полюс, небо, оберт; пор. слов'янське Сварґа - небесний
коловорот).
В давні часи людям, народженим на свято Коляди (21, 22 грудня)
надавалися відповідні імена. Нині існує прізвище Коляда, а також відомі
імена давніх русичів і міфологічних істот, пов'язаних з поняттям кола:
КОЛОБУД - пробуджуючий сонце; КОЛОВРАТ - коловорот (знак Сварги,
Сварога); документальне ім'я хороброго русича, що відзначився в битвах
з полками Батия.
Припускають, що й скіфський цар КОЛОКСАЙ - можливо, "Сонце-цар" -
наймолодший син першого чоловіка Таргітая, який успадкував батьківський
трон і став родоначальником племені паралатів, яке Геродот відносить до
праслов'ян. Грецький поет VII ст. до н.е. Алкман писав: "швидконогі
Колоксаєві коні", де коні є метафорою Сонця. Отже, Колоксай - не тільки
культурний герой скіфів, але й астральне Божество, пов'язане з
сонячними святами.
зі сайту: http://www.svarga.kiev.ua
І ще До Свята, яке наближається:
«Коляды з мЂст и з сЂл учением выженЂте; не хочет бо Христос, да при его рождест†диаволские коляды мЂстце то мают, але нехай собЂ их в пропаст свою занесет. Щедрый вечер з мЂст и з сЂл в болота заженЂте, нехай з диаволом сЂдит, а не з христиан ся ругает. Купала на Крестителя утопЂте и огненое скаканя отсЂчЂте; гнЂвает
бо ся Креститель на землю вашу, што ся на день памяти его попущаете
диаволу ругатися вами з вас же самых. Петр и Павел молят вас, если
хочете от них ласку мЂти, да потребите и попалите колыски и шибеницЂ на день их, чиненые по Волыню и Подолю» (44). Вишенський Іван http://yatswish.livejournal.com
|