Галина Лозко
Вчення Рідної Віри про
Світовида повідав нам великий Волхв Володимир Шаян у своїй праці «Найвища
святість». Він також докладно описав слов’янські святині Світовида в Арконі,
Ретрі, Штетині, Юмні. А через десять років після його смерті археологи
відкрили Святиню Світовида у нас в Україні. Образ Світовида зберегли для
нас води річки Збруч, де ще в 1848 році була знайдена його статуя, висічена
з вапнякового каменю. Аж через 144 роки після цієї знахідки археологи відкрили
те місце, де була святиня Світовида, і звідки християни в XI столітті викинули
цю священну статую, втопивши в річці. Мабуть так само, як і за Київським
Перуном, бігли люди за Світовидом, і плачучи, благали: «Видибай, Боже!».
І Бог Світовид справді видибав, щоб подати нашому народу добрий знак -
знак воскресіння Рідної Віри і повернення до Рідних Богів.
Неподалік від місця знайдення статуї стоїть гора Богит, сама назва якої
свідчить про місце святині. В 1984 році тут проводилися археологічні розкопки,
які виявили городище на вершині гори, укріплене валами. Дослідники вважають,
що святиня почала діяти в скіфо-сколотський час (близько VII ст. до н.
е.) і продовжувала існувати ще понад сто років після офіційного прийняття
християнства, тобто всього 18 століть. Основна конструкція святилища, вірогідно,
була оновлена в ІХ — Х століттях. Віддаленість від центрів поширення християнства
і зміцнення укріплень саме в час християнізації, вказує на те, що Святиня
Богит була однією з останніх твердинь Рідної Віри в Україні-Русі.
Територія святилища овальної форми завдовжки 300 і завширшки 100 метрів,
поділена на три частини: біля східного входу була передхрамова площа; посередині
-требище, оточене валами з прилягаючими до них крупними будівлями. За ним,
на самому розі гори, на підвищенні знаходилось капище, обгороджене внутрішнім
валом. Всередині капища була розташована вимощена каменем восьмипелюсткова
зірка близько 15 метрів діаметром, в центрі якої була квадратна яма, де
стояла статуя знайденого в Збручі Світовида. Самі приміщення храму (хороми)
могли вміщати близько 500 — 600 вірних, які приходили на Богослужбу. На
території святилища знайдено два поховання, що можливо, належали священнослужителям
храму, яких за давнім звичаєм ховали біля святині.
Світовид — всеобіймаючий Бог Всесвіту. Символіка його образу логічна і
проста, а водночас і багатозначна. Цілий пантеон Рідної Віри в одній статуї!
Три яруси Всесвіту: Нава, Ява і Права — минуле, теперішнє і майбутнє -
те саме Дерево Життя. Все це зображено п’ятьма Божественними постатями,
які уособлюють світ Прави — Мокоша, Лада, Дажбог і Перун; та світ Нави
як коріння Роду — триликий Велес; а також світ Яви позначений чотирма людськими
постатями — двома жіночими (під жіночими Богинями) і двома чоловіками (під
чоловічими Богами). Статуя також має символічні деталі: ріг (добробут,
родючість) в руках у Мокоші, обручка (любов, шлюб) в руці Лади, Сонячний
знак на плечі в Дажбога, меч і кінь на подолі у Перуна, дитина поруч однієї
з жінок ярусу Яви, що розміщена під Мокошою. Вченим вдалося встановити,
що орієнтація статуї Світовида була строга щодо чотирьох сторін світу:
обличчя Мокоші повернуте до входу в капище (на північ); Дажбог повернутий
на південь, біля нього ж розміщено головний жертовник; Перун — на захід;
Лада — на схід. Все це засвідчує універсальність слов’янського Богознавства
і культового мистецтва наших Пращурів. Ще одна суттєва деталь, яка чомусь
досі залишається маловідомою для наших рідновірів — те, що статуя Збруцького
Світовида була пофарбована в червоний колір — символ любові, родючості
і краси. Залишки фарби добре збереглися на оригіналі статуї, яка нині зберігається
в Краківському Археологічному музеї.
Статуя Збруцького Світовида — рідкісна знахідка, оскільки подібних статуй
майже не знайдено по всій Слов’янщині, хоча описи їх, як бачимо з праць
Володимира Шаяна, збереглися до наших днів. У балтійських слов’ян у Волині
знайдене дерев’яне зображення у вигляді ручки з чотириликою головою, назване
археологами «Маленьким Світовидом». Це атрибут Волхва, який використовувався
для благословення людей під час молебнів. Подібні статуї були відомі в
балтійських народів, але не збереглися, бо були дерев’яними. Ці прекрасно
вирізьблені образи Богів були спалені войовничими хрестоносцями. Символами
Світовида, як і Сварога, є рівнобічний хрест, свастя (сварґа), різні чотирипроменеві
чи квадратні узори.
Святість Світовида пов’язана насамперед з ідеєю народження світла, а отже
ідеєю народження всього живого на Землі. Недаремно Світовид ототожнювався
з Родом, Богом-Отцем, Богом-Творцем. Віра в Рода-Світовида з’явилась у
наших Пращурів, вірогідно, в епоху бронзи, коли посилилась роль чоловіка,
батька, голови роду. В народі й досі вважають його причиною зародження
життя: Род «вдмухує в людину свій дух», «Род, сидячи на воздусі, мече на
землю грудки і з них народжуються діти». Рода завжди супроводжують Рожаниці,
які дають новонародженому долю. Дослідники XX століття (переважно атеїсти)
недооцінювали роль Рода-Світовида, вважаючи його лише «духом-покровителем
сім’ї, персонажем нижчої міфології». Таке приниження найвищого слов’янського
Бога Всесвіту виправдовувалося стереотипами мислення, посіяними християнською
пропагандою. Наш Волхв Володимир Шаян вперше науково і теологічно обґрунтував
значення Світовида (Свентовита) у Вірі наших Пращурів і дав нам ключ до
розуміння його Божественної сили.
Найпростіше ж народне пояснення імені Світовида: «світло видіти». Світло
понятійно пов’язане із видимістю, баченням, зором (побачити щось можна
тільки за наявності світла). Літне свято Світовида припадає на середину
червня, коли найбільше проявляється родюча сила землі в рослинах. Воно
святкувалося переважно між Русаліями й Купайлом. Зафіксована в етнографічних
записах дата — 15 червня. Прихід Світовида на землю супроводжується першими
ягодами, плодами, овочами, в чому проявляється його зв’язок з Родом у рослинному
світі. Активність літнього Світовида поступово спадає до осіннього рівнодення,
коли відбувається прощання зі Світовидом, який на зиму відправляється на
відпочинок. Після нього починається найтемніша частина року — Корочун,
який пануватиме до Різдва Божича. Взимку пануватиме Велес, а навесні -
Ярило. Такі головні покровителі чотирьох пір року. Звичайно, існують ще
й інші назви періодів, місяців, свят, пов’язані з багатоіменністю Божествених
проявів Природи.
Тепер розглянемо слов’янські народні звичаї, пов’язані з культом Вида (Світовида),
які існували в сербів, хорватів, болгар, поляків, українців та ін. Увечері напередодні літнього
свята збирають цілющі трави, особливо відомі в лікуванні очей: «видова
трава», вид, видац, видовача, видовиця, різні види дивовиці, очанку, білозір
та ін. На світанку заварюють ці рослини, і вмиваються ними. Далі виходять
зустрічай Сонечко, молячись так: «Вид — Видів день! Що очима бачу, те все
вмію робити!». Повернувшись додому, починають роботу обов’язково звертаючись
до Світовида: «Дивись, Вид, як я працюю!». Обов’язковим обрядом цього свята
є ритуальне провітрювання майна, винесення його на сонце (одягу, білизни,
килимів, хусток, рушників, усього, що в давнину зберігалось у скрині).
При цьому запрошують Вида подивитися на багатство господині. Народ вірить
у те, що такий обряд примножить багатство. Такі звичаї досі побутують в
українських селах. В ясний червневий день можна побачити, як господині
обкладають і обвішують все подвір’я полотном, тканням, рушниками й хустками.
Такий звичай є також і добрим гігієнічним засобом проти молі та інших шкідників.
Сонечко добре просушить всі речі, сприятиме кращому їх зберіганню. Подекуди
в Україні Світовидові запалюють вогнища, як на Купайла. Видовому вогню
надається великої магічної сили як очисному, лікувальному, освячуючому.
В храмах Світовида, вірогідно, і в літній час правились служби, приносились
треби. Роду-Світовидові приносять жертву мед, хліб, молоко, як сонячному
Богу Всесвіту. Осінньому Світовиду правлять Всенічну з величезним короваєм
з нового врожаю, здійснюють обряд вдячності за родючу силу землі, за плоди
й овочі, що вона народила завдяки небесному Вогню, посланому Видом (Дивом).
Як бачимо, Видові свята дожили до наших днів, хоча вже молодші покоління
й не пам’ятають, кому присвячений цей день, але роблять так, як робили
наші бабусі й прабабуні. Звичайно, християнські проповідники протягом століть
всіляко намагалися викорінити прадавнє предківське свято і його розуміння,
але це їм не вдалося, тоді вони замінили його днем «святого Вита» — нібито
християнського подвижника III ст., який нині вшановується в західних слов’ян.
На місцях стародавніх храмів Рода-Світовида, зруйнованих хрестоносцями,
вже побудовані церкви й костели «святого Вита». Тож, повертаючись до Рідної
Віри Предків, наблизимось до правічного Богорозуміння, очистимось над Видовим
багаттям, помолимось Світовидові, як і Предки наші молились.
Творіть
Світовидові Славу велику! Цей бо очищує Серце наше. І ми відрікаємося Од злого, А спрямовуємо себе До доброго. Бо це є тайна велика: Яко Сварог є Перуном і Світовидом, А ті два перебувають У Сварозі! (Велесова Книга)
http://svaroh.al.ru
|